Thursday, December 29, 2011

Bagaimana hendak sembahyang qadha.








Bagaimana hendak sembahyang qadha.

Andaikata Imam tertinggal sesatu rukun

Andaikata Imam tertinggal sesatu rukun solat yang menyebabkan dia sujud sahwi, tetapi Makmum sudah tertunggu-tunggu hendak memberi salam, maka wajibkah Makmum turut sujud sahwi mengikut Imam walaupun Makmum tidak ketahui apa salahnya?

Jawapan.

Makmum wajib mengikuti apa yang diperbuat oleh Imam. Dalam hal ini wajib Makmum mengikuti Imam melakukan sujud sahwi, walaupun Makmum tidak mengetahui apa yuang menjadi sebab Imam sujud sahwi, kerana mutaba’ah. Dalilnya menurut dalam syarah Ghayatul-Bayan seperti berikut:-

فَأِنْ سَجَدَ إِمَامُهُ لَزِمَهُ مُتَا بَعَتُهُ فَأِنْ تَرَكَهَا عَامِدًا عَالِمًا بِا لتَّحْرِيْمِ بَطَلَتْ صَلَاُتُهُ.

“Kalau sujud sahwi imamnya, lazimnya bagi makmum mengikutinya. Maka jika makmum meninggalkan ikut imam dengan sengaja, lagi tahu dengan haramnya,batallah sembahyangnya itu.”(Kitab Ghayatul Bayan Halaman 120).

SOALAN 66.

Salah satu syarat sah sembahyang ialah kebersihan tempat sembahyang. Apakah yang dimaksudkan tempat sembahyang. Apakah lantai dimana sejadah itu dihampar juga harus bersih. Bagaimana kalau sejadahnya bersih sedangkan lantainya mungkin tidak bersih?

Jawapan.

Yang di maksud tempat sembahyang, adalah tempat yang bertemu atau bersentuhan dengan badan atau pakaiannya orang yang bersembahyang. Di waktu berdiri, adalah tempat di mana kedua tapak kaki diletakkan. Di waktu duduk di mana kain dan bahagian badan diletakkan. Di waktu sujud, di mana segala anggota sujud dan bahagian-bahagian badan dan pakaian diletakkan. Jadi yang tidak terkena dengan salah satu bahagian badan atau pakaian orang yang sembahyang, bukanlah tempat yang dimaksudkan tempat sembahyang.

Umpamanya kita tengah sembahyang, di kala mahu sujud di hadapan kita jatuh tahi cecak, maka cukup kalau sujud, najis itu di luar, ertinya jangan dikenakan bahagian dari anggota badan dan pakaian kita. Pada ketika itu, tidaklah yang kejatuhan tahi cecak itu, dinamakan tempat sembahyang, kerana tidak bersentuhan dengan anggota badan atau pakaian kita.

Adapun lantai di mana sejadah itu dihampar, tidaklah disyaratkan suci. Asalkan jangan basah najis yang di bawahnya dan tembus pada zahir sejadah itu. (Kitab Masalah Agama Jil 1.ms 74)

SOALAN 67.

Bagaimana hukumnya solat qabliyyah (terdahulu) Jumaat. Sesetengah orang ambil ringan sahaja tidak mahu lakukan solat dua rakaat ini sebelum Jumaat.?

Jawapan.

Sembahyang qabliyyah Jumaat sunnah artinya orang yang melakukannya beroleh pahala dari Allah s.w.t. dan tidak berdosa yang meninggalkannya. Sama halnya dengan qabliyyah sembahyang Dzuhur. Sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban :

مَا مِنْ صَلَاةٍمُفْرُوْضَةٍ إِلَّاوَبَيْنَ يَدِ يْهَا رَكْعَتَانِ.(رواه ابن حبان)

“Tak ada satu sembahyang yang di fardhukan melainkan disunatkan sebelumnya sembahyang dua rakaat (H.R.Ibnu Hibban)

أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُصَلِّى قـَبْلَ الْجُمُعَةِ رَكْعَتَيْنِ وَبَعْدَ هَا رَكْعَتَيْنِ.

(رواه ألطبرني)

”Bahawa Nabi s.a.w. adalah beliau bersembahyang sebelum Jumaat dua rakaat dan sesudahnya dua rakaat.( HR Atthabarani)

(Rujukan KitabMasalah Agama Jil. 1 ms.82)

SOALAN 68.

Betulkah sembahyang fardhu yang telah ditinggalkan itu tidak wajib diqdhakan, walaupun ditinggalkan sebulan atau satu tahun lamanya, hanya dengan bertaubat sahaja?

Jawapan.

Makna Qadha adalah sama dengan makna Ada’an yaitu: menunaikan dan membayar. Adapun pengertian Ada’an menurut istilah adalah menunaikan ibadah pada waktunya yang di tentukan, walaupaun sekadar satu rakaat sembahyang.

Sedang pengertian Qadha menurut istilah ialah menunaikan ibadah di luar waktunya samasekali, atau masih di dalam waktunya tetapi kurang dari kadar satu rakaat sembahyang. Untuk jelasnya sebagai contoh umpamanya seorang sembahyang Dzuhur di akhir waktu sekali. Belum dapat satu rakaat sembahyangnya , seperti baru dilakukan sujud sekali, sudah masuk waktu Asar, maka sembahyangnya itu dinamakan sembahyang Qadha.

Akan tetapi bila telah dilakukan sujud dua kali pada rakaat pertama dania telahmasuk melakukan rakaat yang kedua,masuklah waktu Asar,maka sembahyangnya itu dinamakan sembahyang Ada’an kerana dapat di dalam satu rakaat penuh dakam waktu yang ditentukan untuk sembahyang tersebut.

Orang yang meninggalkan sembahyang fardhu dengan sengaja, atau mengeluarkan dari waktunya dari yang telah ditentukan dengan sengaja, adala berdosa besar, kerana tidak boleh sekali-kali, dan tidak patut seorang Muslim meninggalkan sembahyang fardhu tanpa sesuatu uzur.

Uzur yang dibenarkan syara’ adalah kerana tertidur dan terlupa. Lain-lain perkara bagi orang lelaki bukanlah uzur untuk meninggalkan sembahyang fardhu dan orang-orang yang meninggalkan sembahyang fardhu dengan sengaja wajib dia bertaubat kepada Asllah s.w.t. dengan segala syarat-syaratnya dan menyesal tidak akan berbuat demikian lagi. Dia juga hendaklah mengqadhakan dengan segera sembahyang yang ditinggalkannya itu. Bersabda Rasulullah s.a.w.:-

إِذَارَقَدَ أَحَدُكُمْ مِنَ الصَّلَاةِ أَوْغَفَلَ عَنْهَا فـَلْيُصَلـِّهَا ءِ ذَا ذَكَرَهَا فَإِنَّ اللهَ

عَزَوَجَلَّ يَقُوْلُ: اَقِمِ الصَّلَوة لِذِكْرِىْ.

Apabila ketiduran salah seorang kamu sehingga meninggalkan sembahyang atau terlupa dari padanya, maka hendaklah dilakukannya sembahyangnya itu apabila di ingatnya, kerana sesungguhnya Allah s.w.t. berfirman : “Dirikanlah oleh mu Sembahyang untuk mengingat Ku.” (HR Al-Bukhari dan Muslim). Rujukan Kitab Masalah Agama Jil.1 ms 88.

SOALAN 69.

Bagaimanakah caranya kita membayar Qadha sembahyang. kalau kita merasa banyak meninggalkan sembahyang pada waktu-waktu yang telah lampau. Dan apakah boleh kita sembahyang Qadha pada sembarang waktu terutama setelah sembahyang Subuh adan sembahyang Asar.?

Jawapan.

Mengenai cara terbaik dalam melaksanakan Qadha bahawa sunat ditertibkan atau mengurutkan Qadhanya, artinya mendahulukan Qadha Subuh sebelum Qadha Dzuhur, mendahulukan Qadha Dzuhur sebelum Qadha Asar, mendahukukan Qadha Asar sebelum Qadha Maghrib dan mendahulukan Qadha Maghrib sebelum Qadha Isya’. Tersebut dalam kitab Fathul Muin seperti berikut:

وَيُسَنُّ تَرْتـِيْبُهُ أَيِ الـْفَاـءِـتِ فـَيَقـْضِى الصُّبْحَ قـَبْلَ الظُّهْرِ وَهَكَذَا.

“Dan disunatkan mentertibkannya, artinya sembahyang yang luput. Maka menqadha ia akan Subuh sebelum Dzuhur dan seterusnya’ (Rujukan Kitab Masalah Agama Jil. 1 ms 92)

Setelah itu perlu diketahui bahawa sembahyang Qadha itu boleh dilakukan pada sepanjang waktu, bahkan wajib melakukannya bila ada waktu terluang, teristimewa yang ditinggalkan tanpa satu uzur. Pendeknya tidak ada waktu yang terlarang untuk melakukan sembahyang Qadha, walaupun sesudah sembahyang Subuh atau sesudah sembahyang Asar.

Kerana sembahyang-sembahyang yang dilarang pada waktu-waktu karahah itu adalah sembahyang-sembahyang yang tak mempunyai sebab samasekali, seperti nafal mutlak dan solat tasbih, atau yang sebabnya mutakhir seperti istikharah dan sunat ihram yang dilakukan dibukan tanah Haram Makkah. Adapun yang sebabnya mutaqadim atau terdahulu, maka tidaklah ada cegahan untuknya, seperti sembahyang Qadha walaupun Qadha sembahyang sunat, asalkan jangan “taharri” artinya menyungguh-nyungguhkan, menyengaja-nyangaja, melakukan dengan menonjol-nonjolkan unsur penantangan.

Terdapat satu hadis yang diriwayatkan dari Ummi Salmah r.a. berkata:

شُغِلَ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّ اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ الرَّكْعَتَيْنِ قَبْلَ الْعَصْرِ

فَصَل َّاهُمَا بَعْدَ العَصْرِ. (رواه النساـءى)

Pernah kesibukan Rasulullah s.a.w. sehingga meninggalkan sunat dua rakaat sebelum Asar,maka dilakukannyalah sembahyang dua rakaat itu setelah sembahyang fardhu Asar (HR An-Nassai) Rujukan Kitab Masalah

Agama Jil.1 ms 92).

.

SOALAN 70.

Bagimana hukumnya orang yang meninggalkan sembahyang Jumaat dengan sengaja lebih dari tiga kali selama beberapa tahun.?

Jawapan.

Orang lelaki yang tak ada padanya sesuatu uzur hukumnya haram meninggalkan sembahyang Jumaat walaupun hanya sekali, kerana sembahyang Jumaat bagi mereka adalah fardhu ’ain. Diriwayatkan hadis dari Attabarani :-

مَنْ تَرَكَ ثـَلَاث َ جُمُعَاتٍ مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ كُتِبَ مِنَ الـْمُنَافـِقِيْنَ.

(رواه الطبراني)

Barang siapa yang meninggalkan tiga kali sembahyang Jumaat, tanpa sesuatu keuzuran, dituliskanlah ia dari pada golongan orang-orang Munafiq. Rujukan Kitab MasalahAgama Jil 1 ms 100.

------------ooooooooooooooooo--------------------------

No comments:

Post a Comment