Thursday, December 29, 2011

EWAJIPAN BERTAUBAT DENGAN SEGERA



KEWAJIPAN BERTAUBAT DENGAN SEGERA

Pendahuluan

اسلام عليكم ورحمة الله وبركته.

Kita bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana telah memberikan kita nikmat kesihatan yang baik, rezeki yang banyak, kesenangan hidup yang mewah, dikurniakan anak-anak yang banyak dan berilmu, maka wajiblah kita membalasinya kepada Allah s.w.t. dengan mengerjakan segala suruhanNya dan meninggalkan segala laranganNya.

Namun demikian kita juga hendaklah mengingati dalam usia kita sekarang ini berapa banyakkah dosa-dosa yang telah kita lakukan selama ini, kita melakukan segala yang di haram oleh syarak seperti menipu, berbohong, tidak melakukan keadilan, minum arak, berzina, bongkak dan sombong, amalan riak diri, meninggalkan solat lima waktu, tidak berpuasa di bulan Ramdzan, tidak mengeluarkan zakat, berperangai kedekut dan banyak lagi.

Tetapi semuanya itu jika kita ketahui bahawa Allah s.w.t. akan menghapuskan dosa-dosa itu sekiranya kita bertaubat nasuha (taubat yang tidak akan melakukan lagi dosa-
dosa seperti itu dan kembali kepada suruhan Allah dan banyak melakukan amalan-amalanm sunat.

Firmanallah s.w.t.:

وَمَنْ يِعْمَلْ سُوْ~اءً اَوْيَظْلِم نَفـْسَهُ ثُـمَّ يَسْتَغْفِرِاللهَ يَجِدِ اللهَ غـَفـُوْرًارَحِيْمًـا. (النساء: 11)

Bermaksud:
Barangsiapa mengerjakan kejahatan atau menganianya dirinya sendiri, kemudian ia meminta ampun kepada Allah, niscaya ia memperolehinya bahawa Allah Pengampun lagi Penyayang. (An-Nisa’ ayat 110)

1.. MAKSUDNYA BERTAUBAT

Ketahuilah bahawa taubat itu mempunyai tiga perkara:

a. Dengan amalan ilmu bertaubat itu kita dapat mengenal dan mengetahui tentang besarnya dan beratnya dosa-dosa itu.

a. Dosa itu sebagai menjadi tabir yang menyebabkan keadaan ummah terpisah dengan Allah s.w.t.

a. Dengan mengetahui ilmu taubat itu menyebabkan perbuatannya meninggalkan perlakuan dosa-dosa yang sedang bergelumang dalam dirinya.

2..KEWAJIPAN BERTAUBAT

a. Telah nyatalah kewajipannya bersegera bertaubat berdasarkan nas -nas Al-Quran dan hadis-hadis Rasulullah s.a.w.

a. Tidak ada kebahagian yang sebenarnya di akhirat melainkan ia telah bertaubat dari segala-dosa-dosanya.

a. Boleh menghalang ummah dari bertemu dengan Allah s.w.t. jika ia terlampau ikut nafsu kemungkarannya melainkan ia bertaubat dengan taubat nasuha.

a. Firman Allah s.w.t.:

وَتُوْبُوْا إِلىَ اللهِ جَمِيْعًا أَيُّهَا الْمُؤْمِنُوْنَ
لَعـَلَّكُمْ تُفْلِحُوْنَ.

النور) 31)

Ertinya: Dan bertaubatlah kamu kepada Allah wahai sekalian orang-orang mukmin, semoga kamu mendapat kemenangan. (An-Nur ayat 31)

يَا أَيُّهَا الـَّذِيْنَ أَمَنُوْا تُوْ بُوْا إلَى اللهِ
تَوبَةً نَصُوْحًا

(التحريم: 8)

Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman!, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha (taubat yang tulus ikhlas) (At-Tahrim ayat 8)


إِنَّ اللهَ يُحِبُّ التَّوَّابِيْنَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِيْنَ.

Ertinya: Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang mensucikan dirinya. (Al-Baqarah: 222)

a. Allah s.w. mengampunkan segala dosa.Firman Allah s.w.t.:

قـُلْ يَعِبَادِيَ الَّذِينَ أ َسْرَفـُوا عَلَى~ اَنـْفُسِهِمْ

لَاتـَقـْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ الله ج إِنَّ اللهَ يَغـْفِرُالذُّنُوب جَمِيعًا ج إِنـَّهُ هُوَالْغـَفـُورُّالـرَّحِيمُ. (اَلزُّمَرْ 53 )

Ertinya :“Katakanlah (wahai Muhammad): Wahai hamba-Ku yang sudah melampau batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan maksiat), jnanganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah menganmpunkan segala dosa; sesungguhnya Dia juga Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Zumar ayat 53)


ULASAN - Demikian bahawa setiap insan di atas dunia ini tidak dapat terhindar daripada dosa, namun di sebalik itu bahawa Allah adalah Zat Yang Maha Mengampuni doso-dosa hamba-hambaNya selain daripada dosa syirik.

3. Bertaubat Menghapuskan Dosa
Sabda Rasulullah s.a.w.

أَلتَّا ءِـبُ مِنَ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ.

Ertinya:- Orang yang bertaubat dari dosanya itu, samalah seperti orang yang tiada ada mempunyai dosanya lagi. (HR Bukhari dan Muslim)

4.. Kewajipan Taubat Dengan segera

a. Tujuannya segera bertaubat untuk menjadi pendorong kepada
manusia supaya meninggalkan segala maksiat. Bertaubat itu wajib disegerakan kerana bahawa maksiat itu tergolong dalam perkara yang membinasakan diri dan seterusnya ia ada kaitan dengan keimanan seseorang itu.

b. Wajib disegerakan bertaubat ialah semua anggota badan manusia itu tidak pernah sepi dari berbuat maksiat. Segera bertaubat maka anggota badan tidak dapat melakukan maksiat dan ini akan menjadikan iman manusia itu teguh dan berbalik mengingati Allah dan tidak pula terkena godaan syaitan

b. Manusia itu semenjak mula kejadiannya di dunia suka ikut hawa nafsunya. Bertaubat bukan saja tinggalkan ikut hawa nafsunya tetapi taubat yang sempurna ialah mengenang kembali dan menyesali segala maksiat yang telah terlanjur di masa-masa yang lalu.
Bertaubat itu menerangkan kembali hatinya yang telah terpadam kerana maksiat itu.

b. Firman Allah s.w.t.:

وَذَرُوْا ظَهِرَا لْاءِثْم ِ وَبَاطِنَهُ ج إِنَّ الَّذِيْنَ يَكْسِبُوْنَ
الْاءِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِمَا كَانَوْايَقْتـَرِفـُوْنَ. ( الانعام (120 )

Ertinya: “Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang-orang yang mengerjakan dosa kelak akan diberi pembalasan (pada hari kiamat) disebabkan apa yang telah mereka kerjakan” (Al-Am ayat 120)
e. Firman Allah s.w.t.


إِنْ تَجْتـَنِـبُوْا كَبَآءِرَمَا تـُنْهَوْن َعـَنْهُ نـُكـَفِّرْعَنْكُمْ سَيِّـءَـا تِكُمْ وَنـُدْ خِلْكُمْ مُّدْ خَلًا كَرِيْمـًا. (النساء : 31


Ertinya: “Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa –dosa yang dilarang kammengerjakannya, nescaya Kami hapuskan kesalahan-kesalahan dosa-dosa yang kecil dan Kami masukkan kamu ke tempat yang mulia (iaitu Syurga). (An-Nisa’ ayat 31)f. .Firman Allas.w.t.:

Ertinya: -Barangsiapa mengerjakan kejahatan atau menganianya dirinya sendiri, kemudian ia meminta ampun kepada Allah, niscaya ia memperolehinya bahawa Allah Pengampun lagi Penyayang. (An-Nisa’ ayat 110)


------------------------------OOOOOOOOOOOOOOO------------------------------------

K


No comments:

Post a Comment