Wednesday, December 28, 2011

Adab isteri kepada suaminya.




















Gambar hiasan.......



ADAB ISTERI KEPADA SUAMINYA.

Ketahuilah bahawa sebagaimana isteri mempunyai beberapa hak dari suaminya, yakni suami wajib menunaikan segala tanggungjawabnya kepada isterinya, maka suami juga mempunyai beberapa hak dari isterinya. Segala yang menjadi hak suami itu bererti kewajipan isteri untuk menunaikannya setiap masa untuk suaminya.

Berkelakuan baik.

Isteri wajib menunjukkan sikap yang baik kepada suaminya. Isteri mesti menunjukkan wajah yang ceria, tidak bermasam muka, walau pun dalam keadaan suasana tidak tenteram, sentiasa senyum dan tidak memarahi anak-anak di hadapan suaminya.

Isteri mesti pandai membuat suasana yang dapat tenteram dan tenang jiwa suaminya. Isteri tidak boleh memberi tahu suaminya perkara yang tidak baik apabila suami balik dari kerja atau dari ziarahi yang jauh.

Dia tidak boleh meminta hal-hal yang dianggap oleh suaminya tidak mampu diberikan. Isteri hendaklah melayan kehendak suaminya yang ia mampu diberikan atau yang tidak menyalahi syariat Islam.

Taat kepada suami.

Allah SWT menjadikan suami sebagai pemimpin rumah tangga, sesuai dengan firman Nya yang bererti:-

“Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh sebab Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian harta merdeka.” (Al-Quran Surah An-Nisa’ aya t34).

Oleh itu isteri sepatutnya mentaati segala perintah atau permintaan suaminya selama yang dimintanya itu tidak bertentangan dengan hukum syarak. Rasulullah SAW bersabda:

“Apabila seseorang perempuan itu solat lima waktu, puasa sepanjang Ramadan, dia pelihara kemaluannya dan dia ta’ati suaminya maka dikatakanlah kepadanya: ”Masuklah ke dalam syurga dari pintu yang mana sahaja yang engkau sukai. (H.R. Ahmad dan Tabrani)

Melayan kehendak suami.

Isteri wajib menuruti kehendaki suaminya dalam hal yang berkaitan dengan tempat tidur. Dia wajib menuruti permintaan suaminya walaupun dia sedang sibuk di dapur, maka kalau dia enggan malaikat akan mengutuknya sampai pagi hari. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:-

“Apabila seseorang suami mengajak isterinya ke tempat tidurnya, kemudian isteri tidak mahu datang, lalu si suami tidur dalam keadaan marah kepadanya, maka dia (isteri) akan dilaknat malaikat sampai pagi esoknya.” (H.R. Bukhati dan Muslim)

Dalam hal ini si suami hendaklah bertimbang rasa dan jangan mahu melayan nafsu yang dihasut oleh sayaitan itu, dan janganlah mengajak isterinya kalau isteri, tidak siap untuk itu, kurang sihat, sibuk bekerja, melayan anak-anak atau sebagai lagi.

Sekian dahulu dan akan bersambung lagi secepat mungkin.

------------ooo---------------





No comments:

Post a Comment