Saturday, December 31, 2011

Bersungguh menunaikan kewajipan

Bersungguh menunaikan kewajipan

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَن ِ الرَّحِيـم

Allah menunjukkan ke jalan yang benar.

وَالـَّذِيْنَ جَاهـَدُوْا فِيـْنَا لـَنَهْدِيَنـَّهُمْ سُبُلـَنَا ط وَإِنَّ اللهَ لِمِعَ الـْمُحْسِنِيْنَ (الروم:69)

“Orang-orang yang berjuang dalam menunaikan hak Kami, (Allah) nescaya Kami tunjuki mereka ke jalan Kami. Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang memperbuat kebaikan. (Ar-Rum ayat 69)

Keterangan ayat 69.

Orang-orang yang bersungguh-sungguh menunaikan kewajipan, yang dipikulkan Allah kepadanya, maka Allah akan menunjukinya kepada jalan yang betul. Meskipun ada halangan dan bahaya-bahaya di tengah perjalanan itu, tetapi kalau ia rajin dan sungguh-sungguh, sabar dan tekun, dan tawakkal maka Allah akan sampaikan maksud dan hajatnya.

Maka kalau kita ada kemahuan misti di sana ada jalan. Bermaksud orang-orang yang memperbuat kebaikan niscaya Allah s.w.t. akan menolong orang yang bersungguh-sungguh menunaikan kewajipan, yang dipikulkan oleh Allah s.w.t. kepadanya, maka Allah akan menunjukkinya kepada jalan yang betul. Meskipun ada halangan dan bahaya-bahaya ditengah jalan itu, tetapi kalau ia rajin dan sungghuh-sungguh, tekun dan sabar, serta bertaqwa krepada Allah, maka maksaudnya itu akan sampai. Percayalah...!

Firman Allah s.w.t. di dalam Surah At-Thalaq ayat 2 dan 3 yang bermaksud:-

Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup,dan diberikanNya rezeki dari sumber yang tidak diduga.

Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

(Al-Quran Surah Ast-Talq ayat 2 dan 3)

Sekian dahulu buat sementara waktu dan akan kita bertemu lagi di Blog ini dalam masa yang terdekat.

Wassala mualaikum…… !

---------

No comments:

Post a Comment