Wednesday, February 1, 2012

Pantang larang dalam masa haid.



Masalah 159.

Apakah pantang larang yang tidak boleh dilakukan oleh orang-orang yang haid ?

Jawapan.

Perkara yang haram dengan sebab haid sama dengan apa yang diharamkan dengan sebab janabah (berjunub). Cuma ada sedikit tambahan khusus untuknya.

1.. Tidak boleh lalu di dalam masjd jika ditakuti menitik darah. Ini kerana untuk memelihara kesucian masjid dari najis. Di sini kalau darah itu sudah kering atau sudah terjamin tidak menitik maka tidaklah dilarang lagi.

2.. Tidak boleh mandi atau tayammum kerana mengangkat hadas. Maka tidaklah haram kalau seseorang itu mandi sunat dan begitu juga harus berwuduk, malah disunatkan mengambil wuduk setiap kalli hendak membuat kerja-kerja baik.

3.. Tidak boleh melakukan puasa baik yang wajib mahu pun yang sunat. Walaupun datang haid di waktu sudah hampir dengan waktu berbuka puasa maka dia tidak boleh meneruskan puasanya. Dia wajib berbuka ketika itu.

4.. Tidak boleh disentuh oleh lelaki bahagian yang antara pusat dengan lutut tanpa berlapik; walaupun tanpa syahwat, sama ada menyentuh dengan tangan, kaki, zakar atau apa saja. Begitu juga menyentuh dengan zakar tanpa lapik bukan dengan niat bersetubuh, apa lagi kalau bersetubuh dengan zakar yang berlapik iaitu dengan menggunakan kondom. Perbuatan yang disebut di atas adalah haram manakala perbuatan bersetubuh ia dihukumkan berdosa besar.

5.. Tidak boleh suami menjatuhkan talaq, kerana ia memanjangkan masa idah isterinya.

(Rujukan - Kitab Akidah, Fekah, Tarbiah, Akhlak, Dakwah dan Amal Kebajikan oleh Us. Abu Salim Al Ahmadi m.s. 247).

----------------------------------------------------


No comments:

Post a Comment