Wednesday, February 1, 2012

Setelah mandi,keluar darah lagi?



Masalah 174 ( ms 260).

Setelah kita mandi, jika keluar lagi darah apakah ia darah haid atau darah istihadah ?

Jawapan.

Darah yang keluar setelah mandi (suci) selagi dalam tempoh haid (masa yang kebiasaan berlaku bagi diri anda) maka ia digolongkan sebagai darah haid. Sebenarnya kajian dengan memasukkan kapas ke dalam faraj, apabila didapati memang tiada lagi kesan-kesan darah, ketika itu wajiblah mandi dan lakukanlah ibadah seperti biasa.

Akan tetapi kalau selepas itu keluar lagi darah sama ada sedikit atau banyak, hentikan segala ibadah yang dilarang. Kemudian ditakdirkan berhenti pula darah itu, maka mandilah semula. Begitulah seterusnya yang mnesti dibuat selagi dalam tempoh 15 hari. Kemungkinan banyak kali mandi tidak menjadi masalah, banyak kali mandi, banyak pulalah pahala yang Allah berikan.

Ingatlah darah yang keluar setelah 1t5 hari barulah dikira darah istihadah. (darah penyakit). Begitu juga dengan darah yang keluar melebihi tempoh nifas 60 hari.

(Rujukan- Kitab Akidah, Fekah, Tarbiah, Akhlak, Dakwah dan Amal Kebajikan oleh Us. Abu Salim Al Ahmadi m.s. 260 ).

Penutup.

Penulis berusaha mendapatkan ilmuan ini semasa menuntut di UM dahulu dan juga dengan berasaskan Kitab yang di rujuk tersebut. Sekalian pembaca Blog ini diminta tolong sampaikan kepada para perawan yang tidak sempat mendapatkan ilmuan ini untuk digunakan dalam kehidupan mereka. Memang sukar hendak mendapat keterangan seperti ini di zaman ini tanpa mengeluarkan perbeanjaan, lagipun tidak banyak guru yang sudi memberi penerangan seperti ini kerana ini adalah satu masalah sulit bagi orang-orang perempuan.

Sekian dahulu, di sudahi dengan.....

Wassala mualai kum warah matullah hi wabaraka tuh...!

---------------------ooooooooooooo-------------------

No comments:

Post a Comment